اساس شبکه اجتماعی اینستاگرام بر روی عکس و تصویر است؛ یعنی شما حتی اگر بخواهید متنی به اشتراک بگذارید باید حتما همراه با فیلم یا تصویر باشد؛ اما گاهی پیش می آید که هنگام ارسال عکس یا فیلمی با مشکل مواجه می شویم. در این مطلب به بیان دلایل عدم ارسال عکس در اینستاگرام و راه های رفع آن می پردازیم با فالوجت همراه باشید.

مشکل عدم دسترسی به اینترنت اینستاگرام

علت عدم ارسال عکس در اینستاگرام چیست؟

عدم ارسال عکس در اینستاگرام علل مختلفی می تواند داشته باشد که با اطلاع از آن ها به راحتی می توانید این مشکل را مرتفع کنید. در ادامه به بررسی این علل و راهکارهای حل آن پراخته ایم.

1- مشکل اینترنت

شایع ترین دلیل برای مشکل آپلود نشدن عکس؛ سرعت اینترنت که ممکن است با افت یا قطعی همراه است دلایلی از جمله: 

  • قطع و وصل های پیاپی 
  • اختلال در شبکه 
  • عدم آنتن دهی
  • مشکل اپراتور
  • تمام شدن اینترنت 

پس از اینکه به اینترنت مناسب دسترسی داشته باشید، مطمئن شوید. اگر افرادی به دستگاه شما وصل هستند، دسترسی آن ها به اینترنت خود را قطع یا محدود کنید. از فعال بودن دیتا گوشی یا گزینه وای فای مطمئن شوید. در مکان مناسب به لحاظ آنتن دهی قرار گرفته باشید. 

2- قطع دسترسی سایر اپلیکیشن ها به دیتا گوشی شما

در زمان کار با گوشی و روشن بودن اینترنت یا دیتا شما، برخی از اپلیکیشن ها هستند که به آن دسترسی دارند و برای فعالیت خود از آن استفاده می کنند. 

شما می توانید دسترسی این اپ ها را در زمان آپلود عکس در اینستاگرام محدود کنید. با این کار مشکل عدم ارسال حل می شود. برخی از این اپ ها مانند آنتی ویروس گوشی این کار را انجام می دهند. 

3- تنظیم مجدد APN

یکی از شایع ترین دلایل عدم ارسال عکس در اینستا، به هم خوردن تنظیمات APN  است. ANP مخفف واژه Access Point Names است که برای تنظیمات دیتا یا اینترنت گوشی ها اندروید استفاده می شود. 

برای درست کردن یا بازیابی تنظیمات مربوط به APN در سیستم عامل اندروید لازم است که :

  • به تنظیمات رفته و بخش Mobile Networks را باز کنید.
  • وارد Access Point Names شوید و تنطیمات خود را از آنجا اعمال کنید. 

همچنین شما می توانید جزییات مربوط به بخش ای ان پی را با پشتیبان اپراتور سیم کارت خود هماهنگ کنید.

با انجام این تنظیمات در اکثر موارد مشکل آپلود نشدن عکس هم حل می شود. 

4- کش اینستا

گاهی مشکل از موارد بالا نیست و با پاک کردن کش اینستاگرام می توانید مشکل خود را حل کنید. حجم بالای عکس، فایل ها و دیتا جمع شده به عنوان کش در حافظه اینستاگرام ممکن است مانع از آپلود تصاویر جدید شود. به همین سبب سعی کنید هر چند وقت یک بار کش را پاک کنید.

پاک کردن کش اینستا
  1. برای پاک کردن کش در اندروید اینستا به بخش تنظیمات گوشی رفته، بخش Application را سرچ کرده و باز کنید. اپلیکیشن اینستاگرام را پیدا کرده و انتخاب نمایید.
  2. در مرحله بعد Clear Cache و Clear Data را به منظور پاک کردن دیتا ضربه بزنید. 

در گوشی ها با سیستم عامل آی او اس، لازم است که برنامه اینستاگرام را کلا پاک کنید و دوباره نصب کنید.

در این روش حتما باید دوباره در حساب خود لاگین کنید. پس قبل از اینکار حتما نام کاربری (username) و رمز عبور (password)  اکانت خود را حتما ذخیره کنید. 

در صورتی که با مشکل مواجه شدید، می توانید از امکان بازیابی رمز عبور اینستاگرام استفاده کنید.

این روش را حتما امکان کنید، اگر بازهم نتوانستید که مشکل آپلود خود را در اینستاگرام حل کنید، گزینه های بعدی را امتحان کنید. 

5- کاهش حجم

گاهی حجم عکس یا ویدیو دردسر ساز است. اکثر کاربران سعی می کنند که عکس های باکیفیت را آپلود کنند. نتیجه افزایش کیفیت عکس این می شود که حجم تصویر نیز بالاتر برود. 

برای حل این مشکل می توانید عکس را با فتوشاپ باز کنید و از بخش File، گزینه Export را انتخاب کنید و در قسمت Save for Web Legacy حجم آن را کم کنید. 

کاهش حجم عکس اینستاگرام

کاهش حجم تصاویر را نیز می توانید با برخی از سایت ها به صورت آنلاین و دستی هم انجام دهید:

  • سایت tinypng
  • سایت Compress JPEG
  • سایت iloveimg
  • ابزار imagecompressor
  • وبسایت compressnow

در صورتی که مشکلی در آپلود ویدیو دارید می توانید این محتوا را مطالعه کنید: علت پست نشدن ویدیو در اینستاگرام

6- آپدیت اپلیکیشن اینستاگرام

بیشتر کاربران بدون اینکه به ورژن اپلیکیشن اینستا خود دقت کنند، با آن کار می کنند. در حالی که بیشتر مشکلات مربوط به این اپلیکیشن و فعال نبودن برخی از قابلیت های آن ناشی از آپدیت نبودن آن است.

آپدیت اپلیکیشن اینستاگرام

7- ریسک گوشی

سری به تنظیمات گوشی خود بزنید. گاهی مواقع مشکل ارسال عکس از اینستا نیست، بلکه گوشی ایراد پیدا کرده است. در چنین مواقعی اگر مشکل نرم افزاری باشد، بهتر است که گوشی خود را ریست کنید. 

قبل از ریست کردن گوشی حتما از فایل ها و کل سیستم عامل خود بکاپ تهیه کنید. می توانید این کار را با بکاپ اینستاگرام هم انجام دهید. 

8- تنظیم صحیح تاریخ و ساعت گوشی

عدم تنظیم تاریخ و ساعت گوشی هر چند موردی است که ممکن است کمتر پیش بیاید ولی نمی شود آن را نادید بگیریم. مشکل در این مورد می تواند در نظم اینستاگرام و آپلود خلل به وجود آورد. 

تنظیم صحیح تاریخ و ساعت گوشی

پس در اولین فرصت حتما آن را درست کنید. برای این کار به تنظیمات گوشی خود بروید. بخش Date & Time را انتخاب کنید و از آن قسمت روز، سال و ساعت را طبق آخرین ساعت بروزرسانی کنید. پیشنهاد می کنیم که حالت خودکار بروزرسانی را حتما انتخاب کنید.

بعد از آپدیت تاریخ و ساعت، به بخش Recent Apps بروید و اپ اینستاگرام را انتخاب کنید و طبق راهکار کش، حافظه آن را خالی کنید. 

9- فضای گوشی

خالی یا کافی نبودن حافظه گوشی بر عملکرد تمامی اپ ها تاثیر می گذارد. پس سعی کنید که آن را خالی کنید. برنامه ها، دیتا ها و هر چیزی که نیاز ندارید، از گوشی خود پاک کنید. 

پاک کردن فضای گوشی اندروید

برای پاک کردن حافظه کش، به تنظیمات گوشی اندرویدی رفته، بخش Storage را انتخاب کنید. از آن قسمت اپ ها، برنامه هایی که در سی روز اخیر به کار شما نیامده است، پاک کنید.

در گوشی های آی او اس، تنظیمات گوشی بروید، بخش General را انتخاب و در نهایت Storage را باز کنید و آن قسمت حافظه را پاکسازی کنید. 

مناسب ترین میزان حافظه برای فعالیت های اینستاگرام، 2 گیگابایت است. 

10- تغییر آی پی

اگر موارد بالا، هیچ کدام علت و راهکار حل مشکل شما نبودند، ممکن است اکانت شما، از طرف اینستاگرام محدود یا مسدود شده باشد. برای اینکه هم مشکل ارسال عکس و هم وارد شدن به اکانت خود را حل کنید، از برنامه های تغییر آی پی از جمله فیلترشکن ها استفاده کنید. 

علاوه بر مسدود شدن اکانت، ممکن است که سرورهای اینستاگرام در منطقه ای خاص دچار خلل شده باشند، شما با تغییر آی پی می توانید، این مشکل را حل کنید. 

ورود به حساب خودم از طریق گوگل

11- ورود از سایت اصلی

اینستاگرام علاوه بر اپلیکیشن امکان ورود از طریق مرورگر و کامپیوتر را امکان ساخته است. اگر از طریق برنامه دچار مشکل بارگذاری عکس در اینستاگرام هستید، می توانید از طریق مرورگر آن را حل کنید. 

بیشتر بخوانید: ورود به حساب اینستاگرام خودم از طریق گوگل

شما از طریق انواع مروگرها می توانید به اینستا وارد شوید از جمله: 

  • گوگل کروم
  • مایکروسافت اج
  • فایرفاکس (موزیلا) 
  • اپرا
  • و…
ارسال نشدن عکس در اینستا

12- ریست فکتوری گوشی

در مورد هفتم از همین مطلب ریست کردن گوشی را توضیح دادیم؛ اما اکنون در مورد ریست فکتوری یا تنظیمات کارخانه گوشی صحبت می کنیم. 

از طریق ریست فکتوری، گوشی شما به تنظیمات اولیه خود بر می گردد. یعنی تمامی برنامه ها، اپ ها، عکس ها، ویدیوها و هر آنچه را که خود در گوشی وارد کرده اید، از بین می رود. 

دقت کنید که قبل از انجام این کار از برنامه و سیستم عامل گوشی خود یک بکاپ یا فایل پشتیبان بگیرید تا پس از تنظیمات کارخانه آن را برگردانید. 

برای انجام ریست فکتوری در گوشی اندرویدی به تنظیمات بروید، بخش Backup & Reset انتخاب کنید، گزینه Factory Data Reset زده و با آن موافقت نمایید. 

ریست فکتوری گوشی اندروید

برای انجام تنظیمات کارخانه سیستم عامل آی او اس، ابتدا باید وارد بخش تنظیمات گوشی خود شوید سپس در قسمت General وارد قسمت Reset شوید و در نهایت گزینه Erase All را بزنید. 

تنظیمات کارخانه سیستم عامل آی او اس،

بعد از ریست فکتوری می توانید اینستاگرام را نصب، وارد اکانت خود شوید و عکس خود را آپلود کنید. 

13- پشتیبانی اینستاگرام 

اگر راهی دیگر برای رفع مشکل عدم ارسال عکس در اینستا نمانده، تنها راه مکاتبه با بخش پشتیبانی اینستاگرام است. 

  • برای ارتباط با پشتیبانی، وارد برنامه اینستاگرام شوید گزینه Settings را انتخاب کنید.
ریپورت مشکل در اینستاگرام
  • گزینه Help را بزنید.
  • سپس Report a Problem را انتخاب نمایید.
  • اکنون روی همین گزینه دوباره بزنید. در قسمت مدنظر پیام خود را بنویسید.
  • اگر یک عکس از وضعیت خود نیز پیوست کنید، بسیار عالی می شود. 
ریپورت مشکل در اینستاگرام

سخن پایانی

مشکل عدم ارسال تصاویر و عکس در اینستاگرام، مسئله رایجی است که حداقل یک بار برای هر فرد اتفاق افتاده است. در این مطلب نیز ما 13 راه برای رفع این مشکلات پیشنهاد داده ایم. در صورتی که در خصوص در هر کدام از گزینه های بالا سوالی دارید، در بخش نظرات برای ما بنویسید. در سریع ترین زمان به شما پاسخ خواهیم داد. 

سوالات متداول

چرا نمی توانم در اینستاگرام عکس آپلود کنم؟

برای رفع مشکل آپلود اینستاگرام لطفا تنظیمات اینترنت گوشی خود امتحان کنید، یا یک بار برنامه را حذف و دوباره نصب کنید. 

چطوری داخل اینستاگرام عکس بگذارم؟

از طریق منو پایین ، علامت به اضافه را انتخاب کنید، گزینه post را بزنید و از طریق گالری عکس بگذارید یا با دوربین اینستا عکس بگیرید.

چرا نمیتونم تو دایرکت اینستا عکس بفرستم؟

ممکن است که برنامه اینستاگرام دچار مشکل باشد، یا آن را بروزرسانی کنید یا اینکه آن را حذف و دوباره نصب کنید. در صورتی که این مشکل برطرف نشد، از فیلترشکن برای ارسال عکس استفاده کنید. 

چرا تو استوری عکسی آپلود نمیشه؟

برای رفع مشکل ارسال نشدن عکس در استوری حتما برنامه خود را بروزرسانی کنید یا کش آن را پاک کنید یا در نهایت با فیلتر شکن امتحان کنید.