شما به عنوان یک کاربر شبکه اجتماعی اینستاگرام باید از اشتباهات اینستاگرامی مهلک و بدترین اقداماتی که عده‌ای اکثرا نادانسته در اینستاگرام انجام می‌دهند اجتناب کنید. اقدامات اشتباهی که باعث افت پیج شما شده و حتی ممکن است آن را نابود کند. در این مقاله، ۱۳ اشتباه مهلک در اینستاگرام را برای شما شرح می دهیم که باید از آن ها اجتناب کنید.

اینستاگرام به عنوان محبوب ‌ترین شبکه اجتماعی در ایران کاربران بسیار زیادی دارد. اما اگر از همین شبکه محبوب نتوانید درست استفاده کنید یا اشتباهات اینستاگرامی را انجام دهید که عمدتا ناآگاهانه است، ممکن است به اهدافی که در ذهن دارید نرسید. اما این اشتباهات چه چیزهایی هستند؟

۱۳ تا از مهم ترین اشتباهات اینستاگرامی (نبایدهای اینستاگرام)

امروزه از دانش ‌آموزان گرفته تا خانم‌ های خانه ‌دار، هنرمندان، شبکه‌ های صدا و سیما، اساتید دانشگاه، فروشندگان لوازم خانگی و تقریبا همه اقشار جامعه در این بستر اجتماعی روزانه چند ساعتی را به طور میانگین وقت می ‌گذرانند. با شیوع کرونا کاربرد شبکه اجتماعی اینستاگرام از یک پلتفرم اشتراک‌گذری تصاویر و ویدیوهای شخصی تبدیل شد به بستری برای فروش اینترنتی.

اشتباهات اینستاگرامی

بنابراین حتی کسانی که در این شبکه اجتماعی حساب کاربری نداشتند نیز برای رونق کسب و کار خود به ناچار اکانتی ساختند و وارد اینستاگرام شدند و شروع به جذب فالوور یا دنبال‌ کننده کردند.

متاسفانه به دلیل ناآگاهی از بسیاری از مسائل، افراد و کاربران اینستاگرام تصمیمات اشتباهی می‌گیرند و درنتیجه درگیر مشکلاتی می ‌شوند که ممکن است تصمیم بگیرند حتی پیجی که زحمت زیادی برای آن کشیده ‌اند را رها کنند. در ادامه به برخی از این اشتباهات می ‌پردازیم که نباید در اینستاگرام انجام داد.

اشتباه اول: توجه بیش از حد به آمار و ارقام از همان ابتدای شروع به کار

اولین مورد از اشتباهات اینستاگرامی که بسیاری از ادمین‌ های پیج‌ های اینستاگرام گرفتار آن می شوند، این است که از شروع کار همه تمرکز و توجه خود را روی آمار پیج قرار داده و بیش از حد روی تعداد فالوور و لایک و کامنت زوم می‌ کنند. این کار نه تنها خوب نیست بلکه باعث می شود زود دلسرد و ناامید شوند.

درحالی که یک شبه و در مدت زمان کم نمی‌ توان ره صدساله رفت. بنابراین جای اینکه همه توجه تان به آمار باشد روی تولید محتوا متمرکز شوید و طبق برنامه ‌ریزی درست و اصولی در تولید محتوا تداوم داشته باشید تا آمار پست های شما بالاتر برود. همچنین با خرید کامنت اینستاگرام، می توانید تعامل را در پست هایتان افزایش دهید.

نبایدهای اینستاگرام

اشتباه دوم: بیو ضعیف و نامناسب

دومین مورد از اشتباهات اینستاگرامی، بی توجهی به بیو است. از اولین قسمت‌ هایی که کاربران پس از مشاهده آن، تصمیم می ‌گیرند که صفحه شما را دنبال کنند یا خیر، بخش بیو صفحه است.

در این قسمت، باید اطلاعات مفید و صادقانه  شامل فعالیت اصلی صفحه، اطلاعات تماس و … قرار گیرد. متاسفانه بسیاری از افراد به این موضوع توجه نمی‌ کنند و این یکی از رایج‌ ترین اشتباهات اینستاگرامی است.

اشتباه سوم: پنهان شدن از رقبا یا بلاک کردن آن ها

از کسانی که در صنف شما هستند مخفی نشوید و آن‌ ها را به خیال اینکه به نفع شماست بلاک نکنید. فکر نکنید اگر دست به بلاک آن‌ ها بزنید مشتریان و فالوورهای خود را حفظ می‌کنید. برعکس، شما باید رقبا و کسانی که در بازارهای مشابه شما هستند را فالو کنید، پست‌ ها و استوری ‌های آن‌ ها را دنبال کنید، نظر بدهید و حتی آن‌ ها را لایک کنید.

دنبال کردن رقبا و همکاران و تعامل و پرسش و پاسخ با فالوورهای آن‌ ها به شما کمک می‌کند تا از آن ها ایده بگیرید و مشتریان آن ها را به پیج خود جذب کنید. همچنین با خرید فالوور می توانید از رقبا جلو بزنید.

ارتباط با رقبا در اینستاگرام

اشتباه چهارم: استفاده از تصاویر بی ‌کیفیت در پست‌ها

یکی از اشتباهات بسیار متداول و رایج در اینستاگرام، استفاده از عکس‌ های بی‌کیفیت است. شبکه اجتماعی اینستاگرام یک رسانه تصویری و اجتماعی است. بنابراین اگر می ‌خواهید چیزی ارسال کنید، باید باکیفیت، زیبا و جذاب باشد.

حتما نیازی نیست  عکاسی حرفه ‌ای بلد باشید یا از دوربین حرفه ‌ای برای عکاسی استفاده کنید، فقط کافی است نهایت سلیقه را در عکاسی به خرج دهید و عکس‌ هایی که می ‌گیرید، نور و قاب بندی مناسبی داشته باشند.

اشتباه پنجم: انتشار خیلی کم یا خیلی زیاد پست در اینستاگرام

این یک اشتباه خیلی بدی است که شما هروقت حوصله و زمان داشتید یک پست منتشر کنید یا برعکس آنقدر پست منتشر کنید که حسابش از دستتان در برود. انتشار پست در اینستاگرام را معقول و درست با برنامه ‌ریزی اصولی جلو ببرید.

برای خودتان یک تقویم محتوایی درست کنید و برطبق تقویم پست‌ ها را در زمان مناسب منتشر نمایید.

تعداد زیاد یا خیلی کم پست در اینستاگرام کاربران و دنبال‌ کنندگان شما را ناامید خواهد کرد. چراکه انتشار تعداد زیادی پست باعث می‌ شود کاربر با اسکرول کردن صفحه و جست و جو بین هزاران پست، مدام پست‌ هایی از پیج شما ببیند. بنابراین در اولین اقدام شما را آنفالو می‌ کند.

برعکس این موضوع نیز صادق است. زمانی که به طور مثال هر هفته یک پست می‌ گذارید کم کم در نظر فالورهایتان فراموش می ‌شوید.

انتشار منظم محتوا در اینستاگرام

تعداد مناسب پست بسته به موضوع فعالیت شما متفاوت است. مثلا پیج خبری باید روزانه تعدادی پست منتشر کند، چراکه رسالتش اخبار است. اما برای پیجی که در زمینه فروش لوازم آرایشی فعالیت می‌کند، انتشار هفته ای سه یا چهار پست مناسب است.

علاوه بر پست ها، به دیگر قابلیت های اینستاگرام مثل انتشار ویدیو igtv اینستاگرام و برگزاری لایو هم توجه کنید. همچنین می توانید با خرید بازدید لایو اینستاگرام، مخاطبان خود را افزایش دهید.

اشتباه ششم: استفاده غیرضروری و زیاد از هشتگ

یکی از اشتباهات اینستاگرامی استفاده بی ‌رویه از هشتگ ‌گذاری است.هشتگ‌ گذاری یک نوع اتحاد جمعی در سرچ موضوع مورد نظر را برای شما به دست می‌ آورد و باعث جذب کسانی می ‌شود که کلمه هشتگ‌ گذاری شده را سرچ می‌ کنند.

همینطور کاربرانی که صفحه شما را دنبال نمی کنند، می‌ توانند محتوای شما را بیابند. اما زیاده ‌روی در آن اصلا به صلاح شما نیست.

اگر هشتگی را برای پستی اختصاص بدهید، اما هشتگ با پست مرتبط نباشد، ممکن است  کاربران شما را بلاک یا حتی ریپورت کنند و همانطور که می‌ دانید بالا رفتن این آمار، می‌ تواند باعث جریمه شدن شما از سمت اینستاگرام شود.

استفاده مناسب از هشتگ

در تعداد هشتگ مناسب برای یک پست کمی اختلاف عقیده و سلیقه وجود دارد. عده‌ای تعداد مناسب را بین ۳ تا ۵ عدد می‌ دانند. برخی دیگر تعداد هشتگ مناسب را بین ۸ تا ۱۱ کلمه می ‌دانند.

اشتباه هفتم: استفاده از تبلیغات بی‌ موقع

درست است که تبلیغات باعث دیده‌ شدن پیج شما و افزایش فالوور و افزایش فروش شما می ‌شود اما این به زمانی بستگی دارد که شما شرایط تبلیغات را داشته باشید.

مدتی در پیج خود فعالیت کرده باشید، از نظر بصری و ظاهری پیج جذابی داشته باشید، حداقل ۲۰ پست مرتبط با موضوع پیجتان داشته باشید، حداقل ۵ هزار دنبال ‌کننده داشته باشید. درغیر این صورت نه‌ تنها تبلیغات به کارتان نمی‌آید، بلکه فقط دور ریختن و هدردادن پول است.

اشتباه هشتم: عدم پاسخ به‌ موقع به کامنت‌ ها

هشتمین مورد از اشتباهات اینستاگرامی نادیده گرفتن کامنت‌ هایی است که برای پست‌های شما توسط دیگران گذاشته می‌ شوند. کامنت یکی از مهم ‌ترین روش‌ های تعامل با کاربران است. بنابراین اگر به‌ موقع به کامنت دنبال‌ کننده خود پاسخ ندهید درنظرش فردی بی ‌مسئولیت خواهید بود و این کار شما حتی ممکن است باعث از دست دادن فالوورتان شود.

بنابراین همیشه طبق یک برنامه مشخص حتما در کوتاه‌ ترین زمان ممکن به کامنت‌ های مهم و نیازمند به جواب، پاسخ دهید. حتی در کامنت‌ هایی که نیازی به پاسخ نیست بهتر است کامنت دنبال‌ کننده خود را لایک کنید.

پشتیبانی پیج اینستاگرام

اشتباه نهم: استفاده از تصاویر موجود در گوگل

ماهیت اینستاگرام به این صورت است که قرار است افراد تصاویر زیبایی که ثبت کرده اند را با کاربران دیگر به اشتراک بگذارند.

تصاویری که در گوگل موجود هستند را هر کسی می تواند با یک سرچ ساده پیدا کند بنابراین اگر شما از تصاویر موجود در گوگل استفاده کنید، افراد رغبتی برای دنبال کردن شما نخواهند داشت. پس سعی کنید از عکس های جدید و منحصربه فردی که خودتان ثبت کرده اید استفاده کنید.

اشتباه دهم: دنبال کردن همه افرادی که شما را دنبال می کنند

اگر شما یک پیج کاری یا بیزینسی دارید، لازم نیست هر شخصی که شما را فالو می کند شما هم متقابلا او را دنبال کنید. فقط پیج های مرتبط با حوزه کاری تان را فالو کنید آن هم نه همه را. فالو کردن بیش از حد اکانت های مختلف اعتبار پیج شما را در نظر مخاطبان کم می کند.

یکی از اشتباهات بزرگی که ادمین های پیج های اینستاگرام انجام می دهند این است که اقدام به فالو کردن پیج های مختلف می کنند و زمانی که شخص دنبال شده متقابلا آن ها را فالو کرد، او را آنفالو می کنند و از این طریق سعی در افزایش دنبال کنندگان خود دارند.

این کار نه تنها به افزایش فالوور های شما کمک چندانی نمی کند بلکه شما را یک شخص حقه باز نشان می دهد. پس بهتر است از این کار صرف نظر کنید.

اشتباه در اینستاگرام

اشتباه یازدهم: انتشار خودکار تمام پست های اینستاگرام در توییتر و فیس بوک

اگر هر پستی که در اینستاگرام منتشر می کنید را در توییتر و فیس بوک هم انتشار دهید، محتوا های شما در اکانت های مختلف تان در شبکه های اجتماعی، تکراری می شوند در نتیجه افراد ترجیح می دهند فقط یکی از اکانت های شما را دنبال کنند که محتوای تکراری نبینند.

این امر باعث ریزش فالوور ها و بازدید های شما در شبکه های اجتماعی مختلف می شود. بنابراین شما باید برای هر شبکه اجتماعی محتوای مناسب آن پلتفرم را داشته باشید. به غیر از برخی پست های خاص مانند اخبار تخفیفات و…

اشتباه دوازدهم: خصوصی کردن پیج اینستاگرام

برخی از افرادی که پیج فروشگاهی در اینستاگرام دارند، پیج خود را خصوصی (Private) می کنند تا افراد جدیدی که به اکانت شان سر می زنند، برای دیدن محصولات شان مجبور به فالو کردن آن ها شوند.

شاید فکر کنید انجام این کار تعداد فالوور های شما را بالا می برد، اما این یک اشتباه مهلک است. شخصی که برای اولین بار به پیج شما سر می زند، هیچ گونه وفاداری نسبت به شما و محصول تان ندارد، بنابراین اگر نتواند محصول شما را ببیند یا از شما خرید کند، چندان برایش اهمیت ندارد.

اشتباه اینستاگرامی

اگر پیج شما خصوصی باشد، در بیشتر مواقع افراد ترجیح می دهند به سراغ فروشگاه دیگری بروند. به عنوان مثال، زمانی که شما به یک فروشگاه فیزیکی می روید و در آن فروشگاه بسته است، چند درصد احتمال دارد که با فروشنده تماس بگیرید که بیاید و در را باز کند؟ و چند درصد احتمال دارد که به سراغ مغازه دیگری بروید؟

اما زمانی که پیج شما عمومی باشد، محصولات تان شانس دیده شدن دارند و در نتیجه احتمال فروش تان هم افزایش می یابد. پس هرگز این اشتباه مهلک را نکنید و پیج تان خود را بر روی حالت خصوصی قرار ندهید.

اشتباه سیزدهم: درج کردن لینک در کامنت یا کپشن پست ها

اینستاگرام به گونه ای است که زمانی که شما url یک صفحه سایت را در قسمت کپشن یا کامنت پست ها می گذارید، به صورت لینک در نمی آید. در نتیجه انجام دادن این کار فقط وجهه بصری پست شما را خراب می کند در حالی که مخاطبان هرگز آن آدرس را در گوگل تایپ نمی کنند.

درج لینک در کامنت

در این مطلب اشتباهات پرتکرار در اینستاگرام را مورد بررسی قرار دادیم که انجام آن ها می تواند ضربه بدی به پیج شما بزند. امیدواریم این مقاله برایتان مفید بوده باشد.

اگر سوالی در خصوص موارد ذکر شده داشتید، آن را در کامنت ها مطرح کنید. فالوجت علاوه بر ارائه خدمات اینستاگرام، بهترین سرویس برای ارائه خدمات شبکه های اجتماعی دیگر است. خربد فالوور کلاب هاوس برای کسانی که در این شبکه اجتماعی فعال هستند، یک راه حل سریع برای رشد در کلاب هاوس است.

سوالات متداول

  • انتشار پست بدون زمانبندی می تواند سبب افت پیج اینستاگرامی شود؟
    بله قرار دادن زیاد یا کم پست و حتی انتشار پست در زمانی نامناسب می تواند سبب افت پیج شما شود بنابر این از اهمیت تقویم محتوایی نباید غافل بود.

  • آیا تمرکز روی آمار و ارقام می تواند تاثیر منفی روی پیج ما داشته باشد؟
    بله تمرکز زیاد بر روی آمار و ارقام (تعداد لایک و کامنت) می تواند شما را دلسرد کند. همچنین ممکن است سبب کاهش فعالیت یا کاستن از کیفیت محتوای پیج شما شود.

  • آیا استفاده از هشتگ، می تواند یکی از اشتباهات اینستاگرامی باشد؟
    بله. زمانی که شما بیش از اندازه از هشتگ استفاده کنید یا هشتگ های نامناسب را به کار ببرید. می تواند برای پیج شما آسیب زا باشد.