استراتژی محتوا در اینستاگرام برای شما راهکارهای فروش و مطرح شدن در این شبکه اجتماعی را پایه ریزی می کند. اگر شما هم در این شبکه اجتماعی فعالیت حرفه ای و مستمر دارید، مطمئن باشید این مطلب بهترین راهکارها را در اختیار شما قرار می دهد.

آموزش کامل مدیریت محتوا اینستاگرام

قطعا همه با شبکه اجتماعی اینستاگرام آشنایی داریم. اینستاگرام با محبوبیت بی سابقه ای که در میان اقشار مختلف مردم جایگاه خود را باز کرده است؛ اما برای برخی فراتر از یک شبکه اجتماعی و گذران وقت هست، برای آن ها اینستاگرام یعنی فروشگاهی شخصی!

اما هر فروشگاهی برای فروش نیاز به بازاریابی و معرفی و جذب مشتری دارد، این همان کاری هست که تولید محتوا برای شما می کند. البته علاوه بر تولید محتوای خوب، شما نیاز به افزایش فالوور فیک یا واقعی برای دیده شدن بیشتر محتوا هایتان دارید.

استراتژی تولید محتوا

تولید محتوا در شبکه های اجتماعی به عنوان پادشاه شناخته می شود اما شاید می پرسید چرا؟ علت این موضوع این هست که در فضای فیریکی همه برای معرفی خود یا محصولاتشان از حرف و سخن و ابزارهای فیزیکی مثل بنر و … استفاده می کنند و این ها همان کاری است که تولید محتوا برای شما در شبکه های اجتماعی می کند.

از طریق تولید محتوا می توانید دنبال کنندگان خود را افزایش دهید و در نتیجه مشتری بیشتری داشته باشید.

بنابر این تولید محتوا می تواند از طریق عکس، فیلم، متن، صدا و … باشد. تا اینجا با محتوا آشنا شدید اما برای موفقیت در تولید محتوا شما نیاز دارید یک سری اصول و راهکارهایی را مد نظر داشته باشید که من در این مطلب به شرح هر کدام از آن ها می پردازم، پس با من همراه باشید.

استراتژی اینستاگرام چیست؟

استراتژی همان نقشه راه است که به شما کمک می کند بدانید در چه زمانی و بر اساس برنامه ریزی قبلی انجام شده کدام اهمیت زیادی دارد.

استراتژی اینستاگرام چیست

در حقیقت استراتژی به کسب و کار شما نظم می دهد. بنابر این با کمک استراتژی شما می توانید از قبل بدانید چه کاری و در چه زمانی و به چه صورت باید انجام شود.

خوب حالا نوبت این هست که بفهمیم ارتباط استراتژی با تولید محتوا در چی هست؟

استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام

با کمک استراتژی تولید محتوا شما می توانید تولید محتوای منظم داشته باشید پس اکنون متوجه شدید استراتژی تولید محتوا تنهای بخشی از استراتژی اینستاگرام است.

استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام یعنی برای تولید محتوای خود در این شبکه اجتماعی برنامه ریزی مشخص داشته باشید.

ضرورت تولید محتوا و اهمیت آن این است که کاربران در این شبکه اجتماعی به دنبال صفحاتی هستند مفرح و آموزنده! بنابر این رمز موفقیت در این شبکه اجتماعی این است که صفحه اینستاگرامی با محتوایی غنی و باکیفیت داشته باشید.

استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام

اما فاکتورهای موفقیت یک استراتژی تولید محتوای چیست؟

خوب برای پاسخ دادن به این سوال باید به شما بگویم که یک استراتژی تولید محتوای خوب در گرو فاکتورهای مهم سازنده ان هست؛ پس الان نوبت به معرفی فاکتورهای مهم و سازنده استراتژی تولید محتوا رسیده است.

عناصر اصلی استراتژی محتوا در اینستاگرام

در ادامه توضیح می دهیم که عناصر اصلی استراتژی محتوا در اینستاگرام چه چیز هایی هستند:

اولین و مهمترین عنصر: انتخاب موضوع برای تولید محتوا در اینستاگرام

در گام اول باید مشخص کنید چه موضوعی را می خواهید با مخاطبانتون در میان بگذارید.

انتخاب موضوع خیلی مهمه … باید موضوعی را انتخاب کنید که طرفدار داشته باشه و اون موضوعات را بر اساس میزان محبوبیت دسته بندی کنید.

اگه سوالتون اینه که چطوری موضوعات پرطرفدار و متناسب با حیطه فعالیت یا کار خود را پیدا کنید، جوابش ساده هست، دو تا راهکار رایج برای این موضوع وجود دارد، یکی بررسی اینکه چه تعداد هشتگ در رابطه با آن موضوع در شبکه های اجتماعی منتشر شده و دیگری استفاده از ابزارهای آنالیز اینستاگرام است.

موضوع تولید محتوا در اینستاگرام

بنابر این باید محتوایی که تولید می کنید بیشتر در زمینه هایی باشد که طرفداران بیشتری دارد و پست کمتری برای موضوعات با طرفدار کمتر منتشر کنید.

به عنوان مثال اگر در زمینه طراحی سایت فعالیت می کنید و حوزه کاری شما به سه دسته طراحی سایت فروشگاهی، شرکتی و شخصی تقسیم می شود.

اگر طرفداران طراحی سایت فروشگاهی بیشتر هستند باید به ازاء هر مطلبی که برای طراحی سایت شخصی و شرکتی منتشر می کنید چند پست برای طراحی سایت فروشگاهی منتشر کنید.

  •  هدف خود برای حضور در اینستاگرام را مشخص کنید
    هر بار به دنبال یک مسیر نروید! با برنامه ریزی بر روی یک هدف خاص تمرکز کنید. هدف شما از حضور در اینستاگرام چیست؟ قصد برند سازی دارید یا فروش محصول یا اینفلوئنسر مطرح شدن؟ مشخص کردن این اهداف مسیر راه شما را در طولانی مدت مشخص می کند و بر اساس آن شما باید اقدام به تعیین یک استراتژی کلی نمایید.
هدف تولید محتوا در اینستاگرام

ولی منظور از گفته های بالا این نیست که اگر قصد برندینگ دارید دست به برنامه ریزی برای اهداف کوتاه مدت و مقطعی مثل شرکت در کمپین های تبلیغاتی برای افزایش فروش را نداشته باشید بلکه شما می توانید با قرار دادن تمرکز اصلی خود بر روی اهداف اصلی در کنار آن برای اهداف کوتاه مدت نیز برنامه ریزی کنید.

  • تقویم محتوا تدوین کنید
    قطعا برنامه ریزی برای انجام هر کاری سبب می شود خروجی کار کیفیتی عالی داشته باشد.
    بعد از اینکه موضوع و هدف خود را مشخص کردید نوبت تدوین تقویم محتوایی اینستاگرام فرا می رسد. تقویم محتوا برای مشخص کردن زمان انتشار هر محتوا و موضوع آن به کار می رود.

قبل از فرار رسیدن هر روز در مورد نوع محتوا و تاریخ انتشار  محتوا برنامه ریزی دقیق دارید همچنین با اطلاع از مناسبت هایی که در پیش است می توانید محتوایی مناسب برای آن مناسب مشخص کنید.

تقویم محتوا اینستاگرام

بیشتر بخوانید: آموزش 0 تا 100 ساخت تقویم محتوایی اینستاگرام

  • استفاده از تمام امکانات بی نظیر اینستاگرام برای تولید محتوا
    برای تولید محتوا خود را محدود به چند ابزار اینستاگرام نکنید و از تمام قابلیت های بی نظیر آن برای تولید محتوا بهره مند شوید.مثلا:
  • از اهمیت بیو برای پیج خود غافل نشوید.
  • استفاده از هشتگ های ترند برای پست ها
  • لایو یا IGTV را برای تعامل هر چه بیشتر با مخاطبان فراموش نکنید
  • بررسی مرتب فعالیت ها از طریق ابزار اینسایت اینستاگرام
  • و …

  • استراتژی تولید محتوا و افزایش تعامل با مخاطب
    قطعا می دانید یکی از اصول مهمی که بر اساس آن شما جایگاه بهتری در اینستاگرام پیدا می کنید و وارد اکسپلور می شوید داشتن تعامل با مخاطب است.
    اگر پست های شما جذاب باشد مخاطب به خودی خود پست شما را ذخیره، لایک و باز ارسال می کند این همان کاریست که اگر در آن ضعف داشته باشید مجبور به شرکت در کمپین های مختلف خواهید بود.

تولید محتوای جذاب و با کیفیت تعامل مخاطبانتان را با شما افزایش می دهد اما این به آن معنا نیست که شما را به طور کلی از کمپین ها بی نیاز می کند بلکه هر از چند گاهی نیاز به اجرای کمپین ها برای گرفتن تعامل بیشتر خواهید داشت.

افزایش تعامل با مخاطب
  • استراتژی محتوا و اهمیت زمان مناسب در انتشار پست
    هدف اصلی بسیاری از کاربران اینستاگرام سپری کردن اوقات فراغت است. حتی افرادی که از آموزش های این شبکه اجتماعی استفاده می کنند باز هم به آن به دید گذران وقت و سرگرمی نگاه می کنند.
    نتیجه این موضوع این است که کاربران این شبکه اجتماعی در روزهای مختلف و ساعت های مختلف در هر روز فعالیت بیشتر و یا کمتری داشته باشند.

یکی از مواردی که تقویم محتوایی به شما در آن کمک می کند، نظم دادن زمانی برای تولید محتوا است. در حقیقت می توان گفت یکی از ارکان مهم در استراتژی تولید محتوا داشتن برنامه زمانی برای انتشار پست است.

اما اینکه هر روزی که خواستید و در هر زمانی پست بگذارید قطعا شما را به نتیجه خوبی نخواهد رساند. برای اینکه بدانید در چه ساعاتی و چه روزهایی مخاطبانتان بیشتر در دسترس هستند و زمان کافی برای مشاهده پست های شما را دارند ، می توانید از ابزار Instagram insights استفاده کنید.

اهمیت زمان در استراتژی محتوا

همچنین برای اینکه اینگیجمنت صفحه شما افزایش یابد، می توانید از خرید بازدید کننده لایو اینستاگرام استفاده کنید.

با استفاده از این ابزار شما می توانید میزان فعالیت و تعامل کاربرانتان، جنسیت آن ها، سن و شهرهایی که بیشترین بازدید از پست شما را داشته اند و  … را مشاهده کنید.

  • پرسونای مشتری و اهمیت آن در تولید محتوا
    در نتیجه تولید محتوا در اینستاگرام باید با توجه به ویژگی‌های مخاطب باشد تا بتواند نظر او را جذب کند. همان ط.ر که قبلا به ابزار اینسایت اینستاگرام اشاره کردیم اکنون نیز می توانید از این ابزار برای شناخت هر چه بیشتر مخاطبانتان (به لحاظ سن و جنسیت) کمک بگیرید تا تولید محتوای ویدئویی و تصویری شما منطبق با شخصیت مخاطبتان باشد.
پرسونای مشتری در تولید محتوا

به عنوان مثال اگر مخاطبان شما بیشتر رده سنی زیر 25 سال هستند می توانید از ویدئوهای انیمیشنی استفاده کنید اما استفاده از این نوع ویدئوها برای مخاطبان با رده سنی 30 تا 40 را توصیه نمی کنم.

  • لزوم شناخت مخاطبان در تولید محتوا
    یکی از سخت ترین و مهمترین بخش های تولید محتوا، شناسایی مخاطبان و مشتریان است. شناسایی نیازها، مشکلات، علاقمندی ها و … به شما کمک می کند که محتوایی مناسب تولید کنید و حتی لحن نگارش خود را متناسب با مخاطبانتان مشخص کنید.

اگر در کلاب هاوس فعالیت دارید، همین حالا با خرید فالوور کلاب هاوس، در این شبکه اجتماعی پر طرفدار معروف شوید.

حتی شناسایی مخاطبان به شما کمک می کند تا بفهمید آیا این شبکه اجتماعی برای کسب و کار و فعالیت شما مناسب هست یا نه. به عنوان مثال فروش برخی تجهیزالات پزشکی یا ماشین آلات سنگین از طریق سایت بهتر است تا از طریق اینستاگرام.

  • چه سبک تولید محتوایی برای کسب و کار شما مناسب است؟
    تولید محتوا در اینستاگرام انواع مختلفی دارد از جمله تولید محتوای تصویری، ویدئویی ، متنی و اینفوگرافیک. هر چند تولید محتوای صوتی و متنی به تنهایی ممکن نیست اما اساس تولید محتوا می تواند یک عکس ساده همراه با متن و یا یک عکس به همراه صدا باشد.
سبک تولید محتوای اینستاگرام

بنابر این دست شما برای انتخاب نوع محتوای تولیدی باز است. هر چند اگر بخواهیم مقابسه کنیم تولید محتوای تصویری بازدهی بهتری نسبت به تولید محتوای متنی دارد ولی باز هم بستگی به نوع محتوای شما و مخاطبانتان دارد.

اما پیشنهاد من به شما این هست که اگر می خواهید تعداد زیادی محتوا در طول روز منتشر کنید از استوری استفاده کنید. پس به دنبال بهترین نوع تولید محتوا برای پیج خود باشید تا بیشترین بازدید و تعامل را از مخاطبان خود بگیرید.

همچنین فراموش نکنید در انواع تولید محتوا اغراق نکنید و همیشه در کنار یک سبک غالب برای پیج خود از سبک های مختلف تولید محتوا بهره بگیرید تا پیج شما دچار یکنواختی نشود.

نکات تولید محتوای اینستاگرام

نکته مهم برای تولید محتوا اینستاگرامی

اگر شما پیج اینستاگرام خود را برای کسب و کارتان راه اندازی کردید و قصد معرفی خدمات و محصولاتتان را در این پیج دارید از تبلیغات زیاد در پیج خود پرهیز کنید.

در حیقیت این حس نباید به مخاطب شما منتقل شود که محتوا و پیج شما صرفا برای تبلیغات است. خوب اگر سوال شما این است که چطور پست بگذاریم که هم تبلیغات داشته باشیم هم مخاطب را خسته نکند ؟
پاسخ این سوال ساده است و آن اینکه حدود 80 درصد از محتوای پیج خود را برای آموزش و محتواهای کاربردی در نظر بگیرید و تنها 20 درصد پست تبلیغاتی در آن قرار دهید.

یک ترفند دیگری که می توان از آن استفاده کرد این است که به جای اینکه از مزیت و ویژگی های محصول و خدمات خود بگویید از کاربردهای محصول و خدماتتان برای رفع نیازهای کاربر بگویید.

توجه داشته باشید در بازاریابی اینترنتی ارائه اطلاعات ارزشمند جایگاه ویژه ای در جذب مخاطب دارد.

فروش محصول با تولید محتوا

سخن آخر

برای اینکه در زمینه تولید محتوا در اینستاگرام موفق باشید باید یک برنامه ریزی دقیق و معین داشته باشید.

تمامی مباحث بیان شده بخشی از مفهوم استراتژی محتوا هستند بنابر این برای موفقیت در تولید محتوای اینستاگرامی یک تقویم محتوایی خوب داشته باشید و در کنار آن به بررسی کاربران خود در این شبکه احتماعی بپردازید.

در پایان خوشحال می شوم اگر نظرات و دیدگاه های خود را با من و سایر همراهان فالوجت به اشتراک بگذارید تا با استفاده از تجربیات یکدیگر بتوانیم زمینه ساز موفقیت و رونق کسب و کارها در این شبکه اجتماعی شویم.

استراتژی های تولید محتوا

سوالات متداول پیرامون استراتژی تولید محتوا

  • موضوعات پرطرفدار در اینستاگرام پیرامون چه مباحثی هستند؟
    می توان گفت پرطرفدارترین مباحث در اینستاگرام محتواهای آموزشی، انگیزشی، روانشناسی و طنز هستند.

  • آیا بدون استراتژی تولید محتوا هم می توان در اینستاگرام موفق بود؟
    نه! اگر به دنبال دیده شدن و فروش بیشتر در این شبکه اجتماعی هستید لازمه موفقیت در آن همچون موفقیت در هر کاری داشتن نظم و برنامه هدفمند است.

  • محتوا در اینستاگرام چند نوع دارد؟
    محتواهای اینستاگرام بصری هستند. اما در صورتی که مایل به انتشار محتوا یمتنی هستید باید حتما در کنار آن تصویر یا ویدئو نیز منتشر کنید. انواع محتواهای بصری اینستاگرام عبارتند از: اینفوگرافیک، igtv،  story، live، گیف و پادکست هم می توانید مثل متن همراه با یک محتوای بصری منتشر کنید.

  • محتوای خوب برای اینستاگرام باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟
    به طور کلی یک محتوای خوب برای مخاطبان در عین جذاب بودن ارزش خلق می کند. کیفیت مختوای تصویری به هر نوعی که تولید شده است زیاد باشد و متناسب با سایزهای اینستاگرام باشد. استفاده ار رنگ بندی جذاب نیز از دیگر عوامل مهم و تاثیر گذار است.