تا به حال به نحوه ارزیابی پیج‌های اینستاگرام فکر کرده‌اید؟ این‌که چه شاخص‌هایی برای تحلیل و آنالیز یک پیج در اینستاگرام وجود دارد؟ یا این‌ که یک محتوا در اینستاگرام تا چه حد تاثیرگذار بوده؟ یا چند درصد از فالوورهای یک پیج، فعال هستند؟ تمام این موارد از طریق نرخ تعامل در اینستاگرام یا Instagram Engagement Rate قابل اندازه‌گیری هستند. در این مطلب به معرفی ۱۵ راهکار برای افزایش اینگیجمت در اینستاگرام می پردازیم.

بازاریابان فعال در اینستاگرام و چهره های مشهور همیشه به دنبال راه هایی برای افزایش نرخ مشارکت در اینستاگرام هستند. اکنون اگر شما هم می خواهید به چهره شناخته شده ای در اینستاگرام تبدیل شوید و یا فروش بیشتری در این شبکه اجتماعی داشته باشید پیشنهاد می کنم مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

اینگیجمنت چیست

اینگیجمنت (engagement) چیست؟

منظور از تعامل و اینگیجمنت در اینستاگرام، لایک کردن، کامنت گذاشتن و به اشتراک گذاری محتوا است. اینگیجمنت به تعداد لایک و کامنت و ویو ویدیو محدود بود اما اکنون دنبال کردن هشتگ صفحه‌ شما، تعامل در igtv و استوری را نیز شامل می‌شود.

بیشتر بخوانید: Igtv بهتره یا پست؟ (بررسی کامل مزایا و معایب هر کدام)

دلایل اهمیت اینگیجمنت اینستاگرام

به طور کلی امروزه خیلی از اینفلوئنسرهای اینستاگرام و صفحات بیزینسی تمام تلاش خود را برای افزایش نرخ تعامل با مخاطبان خود انجام می‌دهند. سوالی که مطرح است این است که این همه تلاش برای چیست؟ چرا این افراد به دنبال بالا بردن اینگیجمنت اینستاگرام خود هستند؟

پاسخ این سوال را می توان در سه نکته زیر یافت:

  1. بالا بودن تعامل کلید ورود به اکسپلور اینستاگرام است.
  2. هر چه تعامل شما بالاتر باشد میزان فروش و میزان بازدید از صفحه شما نیز بالاتر خواهد رفت.
  3. بالا بودن نرخ تعامل نشان از این است که فالوور های شما واقعی هستند.

اکنون می توان فهمید که چرا بسیاری از افراد پیش از اینکه تبلیغات خود را به سایر پیج ها بدهند ابتدا اینگیجمنت آن پیج را بررسی می کنند تا از بازدهی تبلیغات خود مطمئن شوند.

بیشتر بخوانید: نحوه رفتن پست به اکسپلور (راهکارهای 100% تضمینی)

هر چه اینگیجمنت پیج شما بالا باشد ظرفیت بیشتر در تبدیل فالوورها به مشتری های پر و پا قرص را دارید.

فرمول محاسبه اینگیجمنت

نحوه محاسبه اینگیجمنت در اینستاگرام چگونه است؟

در صورتی که بخواهید اینگیجمنت و یا نرخ تعامل را در اینستاگرام بررسی کنید تنها کافی است از فرمول زیر استفاده نمایید.

Engagement = ((like+comment)/followers) *100

لازم به ذکر است اگر بخواهید نرخ تعامل کل صفحه را محاسبه کنید کارتان سخت‌تر شده و استفاده از این فرمول امکان پذیر نمی‌باشد. در چنین حالتی توصیه می‌کنیم از سایت هایی که این کار را انجام می‌دهند کمک بگیرید.

برخی از این سایت ها به شرح زیر هستند:

  • socialblade
  • ninjalitics
  • triberr
محاسبه اینگیجمنت

چه عواملی بر روی اینگیجمنت تاثیر می‌گذارند؟

برای افزایش اینگیجمنت تکنیک‌هایی وجود دارد که به طور طبیعی باعث بالا رفتن نرخ اینگیجمنت می‌شود. اما باید به خاطر داشته باشید افزایش واقعی اینگیجمنت کاری است که نیازمند حوصله و زمان است.

یکی از راهکارهایی که بسیاری از پیج های تازه کار برای افزایش اینگیجمنت خود از ان بهره می گیرند خرید فالوور واقعی است.

معیارهای مهمی که در محاسبه اینگیجمنت اینستاگرام مد نظر قرار می دهد عبارتند از:

  • تعداد لایک
  • تعداد view
  • میزان ذخیره تصویر
  • میزان اشتراک محتوا
  • تعداد فالوور ها
  • تعداد کامنت ها
راه های افزایش اینگیجمنت

۱۵ راهکار برای افزایش اینگیجمنت در اینستاگرام

برای افزایش اینگیجمنت در اینستاگرام راهکارهای زیادی وجود دارد که ما در ادامه این مطلب به معرفی ۱۵ مورد از مهمترین موارد آن ها خواهیم پرداخت.

  1. با مخاطبان خود آشنا شوید
    معیارهای مخاطبان خود را با استفاده از Insights (در پیج های بیزینسی) ارزیابی کنید. در تب Audience در اینستاگرام، اطلاعاتی درباره مخاطبان خود پیدا خواهید کرد. این به شما کمک می‌کند تا آنها را بهتر بشناسید تا محتوای پیج خود را با توجه به نیازهای آنها تولید کنید.(سن -جنسیت و زمان آنلاین بودن به غیر از مواردی مثل لایک و سیو و ریپلای از مواردی هستند که در اینسایت نمایش داده می شود)
  2. زمان مناسب برای ارسال را انتخاب کنید
    آیا می دانستید که شما می توانید با پست گذاری در زمان اشتباه یا تنها منظم نبودن زمان پست گذاری، باعث محدود شدن میزان تعامل اینستاگرام تان شوید؟

    الگوریتم اینستاگرام پست هایی را دوست دارد که در یک مدت کوتاه باعث تعامل زیادی می شوند پس در ساعات اولیه انتشار پست سعی کنید با باز نشر محتوا و کپشن خوب و … میزان تعامل پست خود را بالا ببرید.

    طبق بررسی‌هایی که انجام شده است، گذاشتن روزانه چند پست در اینستاگرام، می‌تواند باعث بالا رفتن نرخ تعامل شود. شما می‌توانید در پرترافیک‌ترین ساعت‌های شبانه‌روز، یک تا دو پست در صفحه خود انتشار دهید. (محتوا مرتبط:

    اینگیجمنت
    توجه داشته باشید، محتواهایی که آماده می‌کنید، جذاب و خلاقانه باشند.
    بهترین زمان برای انتشار پست معمولا بین ساعات ۶ تا ۷ عصر و ۹ تا ۱۰ شب است با این حال این موضوع متغییر است و با بررسی اینسایت پیج خود (باید اکانت شما بیزینسی باشد) می توانید بهترین زمان برای انتشار پست را متوجه شوید.
  3. در استوری‌های اینستاگرام سوال مطرح کنید
    همان‌طور که می‌دانید، یکی از جذاب ترین قسمت های اینستاگرام که بازدید بالایی دارد استوری در اینستاگرام است. شما می‌تواند در استوری سوالی را مطرح کنید و از کاربران بخواهید که جواب آن را در باکس تنظیم شده بدهند.
    حتی اگر شما سوال خاصی در ذهن ندارید، می‌توانید از مخاطب‌های خود بخواهید که سوال‌های خود را بپرسند. تنها نکته‌ای که اهمیت دارد، تعامل برقرار کردن با دنبال‌کننده‌ها است.
    نکته: توجه داشته باشید بازنشر پست در استوری بازدید پست و تعامل آن را بالا می برد.
  4. از نظرسنجی در استوری غافل نشوید
    از دیگر امکانات استوری اینستاگرام می‌ توان به امکان درج نظرسنجی اشاره کرد. شما می‌توانید محتوایی آماده کنید و درباره آن از مخاطبین خود نظر بپرسید. این کار ناخودآگاه تعامل شما با کاربران را افزایش می‌ دهد و می‌تواند باعث افزایش اینگیجمنت اینستاگرام شود.

    engagement rate
  5. مسابقات اینستاگرامی برگزار کنید
    مسابقات اینستاگرامی موجب افزایش ۳ برابری لایک‌ها و افزایش ۶۴ برابری کامنت‌ها می‌شود. با وجود تاثیر قابل توجهی که برگزاری مسابقات اینستاگرامی بر افزایش نرخ مشارکت دارد، بسیاری از برندها از این امر غافل هستند چرا که برگزاری مسابقه نیازمند برنامه‌ ریزی و بودجه بندی است.
  6. لوکیشن مورد نظر را در بالای پست‌ها درج کنید
    اضافه کردن لوکیشن به عکس، باعث بیشتر دیده شدن محتوا می‌شود. در نتیجه افرادی که در منطقه درج‌ شده قرار دارند، پست شما را مشاهده خواهند کرد. از طرفی اگر محتوای تولید شده کیفیت و جذابیت لازم را داشته باشد، کاربران به دنبال کردن صفحه شما خواهند پرداخت.
    در بسیاری از شرایط دیده شده است که هزاران نفر از طریق لوکیشن، یک صفحه را فالو کرده‌اند. در نتیجه، این موضوع می‌تواند باعث بالا رفتن نرخ تعامل اینستاگرام شود.
  7. محتوای آموزشی برای بالا بردن سیو پست
    یکی از فاکتورهایی که الگوریتم اینستاگرام به آن توجه دارد، ذخیره کردن پست‌ها است.
    در حقیقت اگر کاربری محتوای تولیدی شما را سیو کند، این پیام برای اینستاگرام می‌رود که محتوای تولیدی شما، کاربردی و سودمند بوده و به همین دلیل، کاربر آن را ذخیره کرده است.
    حال هر چه تعداد پست‏‌های ذخیره شده بیشتر شود، منجر به افزایش اینگیجمنت در اینستاگرام می شود. بنابر این با بررسی اینسایت در پیج های بیزینسی می توانید بررسی کنید فالوور های شما به چه محتوایی علاقه بیشتری دارند و این نوع محتوا را بیشتر منتشر کنید.

    پست جذاب و نرخ اینگیجمنت
  8. داشتن استراتژی و استفاده از تقویم محتوایی
    با داشتن نظم و برنامه منظم و همچنین هدفمند می توانید تاثیر زیادی بر اینگیجمنت پیج خود بگذارید.
    نظم در انتشار محتوا و انتشار محتواهای هدفمند راز اصلی موفقیت در شبکه های اجتماعی است.(محتوا مرتبط: آموزش کامل استراتژی محتوا در اینستاگرام)
  9. محتوای ویدیویی بیشتری ایجاد کنید
    سال ۲۰۲۰ با معرفی Instagram Reels یک سال بزرگ برای تولید کنندگان پست های ویدیوی اینستاگرام بود. توجه داشته باشید که طبق الگوریتم های جدید اینستاگرام با درج محتوای ویدیویی بیشتر در استراتژی محتوایی خود، تضمین می کنید که تعامل در پروفایل اینستاگرام خود را افزایش می دهید.
  10. با پیج های بزرگ تعامل برقرار کنید
    پس از پاسخ دادن به نقطه نظرات کاربران، مدت زمان ده دقیقه را صرف تعامل با پیج‌های بزرگ کنید. پست‌هایشان را مرور کنید و از طریق درج لایک و کامنت و حتی ریپلای به کامنت کاربرانشان، نرخ تعامل خود را افزایش دهید.

    تعامل و اینگیجمنت
  11. کپشن های طولانی تر بنویسید
    آیا می دانستید که کپشن اینستاگرام شما می تواند تا ۲۲۰۰ کاراکتر داشته باشد؟این فضای زیادی است که می توانید با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید. یکی از عواملی که بر عملکرد پست اینستاگرام شما اثر می گذارد زمان صرف شده برای پست است.
    ما نمی گوییم که هر کپشن باید هزار کلمه داشته باشد اما حتی نوشتن یک جمله کامل به جای چند تا شکلک می تواند به شما کمک کند تا شاهد افزایش اینگیجمنت در اینستاگرام را داشته باشید.
  12. محتوای سرگرم کننده ایجاد کنید
    اینستاگرام فضایی برای سرگرمی است بنابر این اگر پیج شما برای فروش محصول و ارائه خدمات است بهتر است بیشترین حجم پست های شما مربوط به محتواهای سرگرم کننده و تفریحی باشد نه برعکس.
  13. محتوای قابل اشتراک گذاری ایجاد کنید
    توانایی کاربران برای به اشتراک گذاشتن پست های فید در استوری یا دایرکت یک ویژگی مفید است که به شما کمک می کند حتی به افراد بیشتری دسترسی پیدا کنید. بنابر این نکته اصلی در اینجا تولید محتوایی است که می دانید مخاطبان شما خواهان بازنشر هستند. 
  14. از اهمیت پاسخ دادن به کامنت ها غافل نشوید
    یکی از نکاتی که بسیاری به آن توجهی ندارند پاسخ به کامنت ها است. با پاسخ دادن به کامنت ها شما با مخاطبان خود تعامل برقرار می کنید و آن ها را به افزایش فعالیت خود در پیج تان خواهید کرد.
  15. هشتگ هدفمند و افزایش اینگیجمنت در اینستاگرام
    زمانی که از هشتگ های هدفمند که مرتبط با پست شما هستند استفاده می کنید قطعا مخاطبانی را پیدا خواهید کرد که به آن پست علاقمند هستند.
    بهترین راهکار برای استفاده از هشتگ برای اینکه چهره پست شما را زشت نکند استفاده از هشتگ ها در میان کپشنی که وارد می کنید است نه اینکه تمام کپشن ها را گروهی در انتهای مطلب وارد کنید.

    همچنین در به کاربردن هشتگ ها تعادل داشته باشید استفاده زیاد از هشتگ ها اثر منفی بر پیج و پست شما خواهد داشت میزان هشتگ مناسب برای هر پست بسته به کپشن می تواند از ۱ تا ۱۵ مورد باشد.

محتوای قابل اشتراک باید بسیار با آنچه مخاطب شما دوست دارد و به آن نیاز دارد مرتبط باشد. به علاوه، اکنون می توانید چند بار که پست شبکه شما در استوری ها به اشتراک گذاشته شده است را ردیابی و اندازه گیری کنید، پیگیری و اندازه گیری محتوای با بهترین عملکرد نیز ساده تر می شود.

سخن آخر

اگر شما به تمام نکات گفته‌ شده توجه کنید، می‌توانید شاهد افزایش اینگیجمنت در اینستاگرام باشید. برای افزایش نرخ اینگیمنت در اینستاگرام هنگام شروع راه اندازی یک پیج می توان به راهکارهایی مثل خرید لایک و خرید بازدیدکننده لایو نیز اشاره کرد.

شما برای افزایش اینگیجمنت در اینستاگرام خود از چه راهکارهایی استفاده می کنید؟ راهکارهای خود را با ما و سایر همراهان فالوجت استفاده کنید.

سوالات متداول پیرامون افزایش اینگیجمنت در اینستاگرام

  1. اینگیجمنت چیست؟
    اینگیجمنت در واقع نرخ تعامل کاربران یا همان میزان مشارکت آنها نسبت به محتوایی است که شما در پیجتان قرار می دهید.
  2. چه سایت هایی به بررسی اینگیجمنت کل پیج می پردازند؟
    socialblade -ninjalitics – triberr
  3. نحوه محاسبه اینگیجمنت اینستاگرام چگونه است؟

از طریق فرمول های زیر می توانید به صورت دستی نرخ تعامل یک یا چند پست را در اینستاگرام محاسبه کنید.

  • فرمول شماره 1: 100 *( تعداد فالوور/(تعداد لایک+ تعداد کامنت))= درصد مشارکت (engagement rate)
  • فرمول شماره 2: 100 * (Impressions/(تعداد لایک+ تعداد کامنت))= درصد مشارکت (engagement rate)
  • فرمول شماره 3: 100 * (Impressions/(تعداد لایک+ تعداد کامنت+ تعداد ذخیره))= درصد مشارکت (engagement rate)