چگونه در اینستاگرام وایرال شویم؟ این سوالی است که اخیرا ذهن بیشتر، فعالان اینستاگرامی را به خود مشغول کرده است. اگر می خواهید محتواهای اشتراکی شما به زودی در فضای مجازی گسترده شود و تعداد افراد بیشتری از آن بازدید کنند، باید به ساخت پست هایی بپردازید که قابلیت وایرال (viral) شدن داشته باشند. در ادامه با ما همراه باشید تا به شما آموزش دهیم که چگونه یک پست با قابلیت وایرال شدن ایجاد کنید.

وقتی یک پست در زمان کوتاه به وسیله افراد زیادی دیده و به اشتراک گذاشته شود به آن پست وایرال می گوییم. پست وایرال شده به دلیل بازدید بالایی که دارد، گزینه مناسبی برای بازاریابی است.

قبل از اقدام به وایرال کردن یک پست در اینستاگرام، باید به میزان محبوبیت آن در بین کاربران توجه کنید. البته برای اینستاگرام میزان محبوبیت و تعامل شما با دیگر کاربران مورد اهمیت است. اینستاگرام با توجه به تعداد لایک ها و کامنت های دریافتی شما از کاربران، تشخیص می دهد که آنها تا چه اندازه با پست های شما ارتباط برقرار کرده اند.

وایرال اینستاگرام

وایرال اینستا چیست؟

کلمه وایرال (viral) در لغت به معنی ویروس است. یعنی یک پست اعم از تصویر, ویدئو و صوت در اینترنت و یا شبکه های اجتماعی، مانند یک ویروس از یک شخص به شخص دیگری منتقل شود و این زنجیره ادامه پیدا کند؛ به چنین وضعیتی وایرال شدن یا ویروسی شدن می گوییم.

زمانی که شما پستی را در پیج خود به اشتراک می گذارید آن پست در صفحه اصلی اینستاگرام به تعداد اندکی از فالوورهای شما نشان داده می شود. اینستاگرام میزان لایک و کامنت های دریافتی شما را اندازه گیری کرده و به این وسیله به بررسی سرعت تعامل پست اشتراکی شما می پردازد.

بیشتر بخوانید: نحوه رفتن پست در اکسپلور

سپس اینستاگرام پست شما را با پست های مشابه ای که در همان روز به اشتراک گذاشته شده است، مقایسه کرده و این گونه میزان کیفیت و تعامل پست شما را اندازه گیری می کند.

در این مرحله اگر پست شما نسبت به پست های اشتراکی در همان روز تعامل بیشتری داشته باشد، (منظور از تعامل تعداد لایک و کامنت های دریافتی است) اینستاگرام پست شما را به تعداد بیشتری از فالوور هایتان نشان می دهد و برخی اوقات آن را در صفحه اکسپلور به نمایش می گذارد.

وایرال در اینستاگرام

حالا اگر باز هم پست شما تعامل خوبی با دنبال کنندگان تان داشته باشد، تعداد کسانی که آن را می بینند بیشتر می شوند. اما اگر برعکس شود و پست شما تعامل خوبی برقرار نکند، تعداد اندکی از فالوور ها آن را مشاهده می کنند.

برخی اوقات کاملا اتفاقی یک محتوا وایرال می شود، گاهی هم با یک برنامه ریزی قبلی افراد منجر به وایرال شدن  یک پست می شوند.

دقت داشته باشید از عوامل اثر گذار در وایرال شدن، کیفیت محتوا می باشد. موضوع محتوای وایرال، باید از جذابیت بالایی برخوردار باشد تا بتواند بینندگان را به سوی خود جذب کند.

وایرال ویدئو (viral video)، ویدئویی است که از طریق یک فرآیند ویروسی دست به دست می شود.گاهی یک ویدئو همه گیر شده و تقریبا برای افراد زیادی از جامعه به اشتراک گذاشته می شود. معمولا این اشتراک گذاری به وسیله وب و شبکه های اجتماعی مختلف انجام می شود.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بعد از دیدن یک ویدئو تصمیم بگیرید آن را برای دوستانتان هم به اشتراک بگذارید. ممکن است دوستان شما نیز تصمیم بگیرند آن را برای دیگران ارسال کنند. با تکرار این فرآیند در مدت زمان کوتاه بازدیدکنندگان یک ویدئو افزایش یافته و پیام به میلیون ها نفر منتقل می شود.

(یکی از راه های افزایش بازدید و ایمپرشن پست های شما خرید بازدیدکننده لایو اینستاگرام است.)

وایرال ویدئو (viral video)

وایرال در بازاریابی (بازاریابی ویروسی) چیست؟

بازاریابی ویروسی نیز همان مسیر، وایرال ویدئو را طی می کنند در این نوع بازاریابی، تمرکز بر روی روشهایی است که پیام ها بدون این که هزینه داشته باشند و یا با کمترین هزینه به افراد مختلف، منتقل شده و از طریق اینترنت و شبکه های مجازی به اشتراک گذاشته شود. برای مثال در پیام های خود،شما را به چالش و مسابقه به قید قرعه دعوت می کنند.

شرایط وایرال کردن یک پست در اینستاگرام

در مطالب بالا با مفهوم وایرال شدن آشنا شدیم. وایرال شدن در ظاهر کار ساده ای به نظر می آید اما فرآیند پیچیده ای دارد.

بیشتر بخوانید: ۱۳ اشتباه مهلک در اینستاگرام که باید از آن اجتناب کنید

معیارهای سنجش یک محتوای وایرال

  • تعداد دفعاتی که یک محتوا به اشتراک، گذاشته شده است.
  • تعداد لایک هایی که یک محتوا، دریافت کرده است.
  • تعداد بازدیدهای یک محتوا
  • تعداد کلیک های  انجام شده روی پست
  • مقدار سرعت مصرفی یک محتوا
  • مدت زمان عمر یک محتوا
وایرال در بازاریابی (بازاریابی ویروسی)

اهمیت وایرال ویدیو چیست؟

شاید برایتان سوال شود که وایرال ویدئو از چه نظر مورد اهمیت است؟ باید بگوییم یک ویدئو با قابلیت بازدید بالا، می تواند به سازنده آن کمک کند در واقع  هدف هر شخص برای وایرال یک ویدئو متفاوت است. برخی افراد قصد دارند یک ویدئو تبلیغاتی را وایرال کنند تا به این وسیله بتوانند بیشتر دیده شوند.

شرکت های تجاری، برندها و کسب و کار های کوچک می توانند با استفاده از  وایرال ویدیو با موضوعات مختلف، کسب و کار خود را معرفی کنند و به جذب مشتری بپردازند.

وایرال شدن یک ویدئو ارتباط مستقیمی با کیفیت کار خودتان دارد.هرچقدر با کیفیت تر و اصولی تر این کار را انجام دهید، شانس شما در وایرال شدن افزایش می یابد.

راهکار برای وایرال کردن پست و ویدئو در اینستاگرام

21 راهکار برای وایرال کردن پست و ویدئو در اینستاگرام

با استفاده از راهکارهای زیر شما می توانید پست های خود را به راحتی در اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی وایرال کنید.

1. اهمیت محتوای ویدئو

چگونگی ارائه محتوا در ویدئو دارای اهمیت ویژه ای می باشد.افراد با یک جستجوی ساده در اینترنت به منابع  ویدئویی مختلفی دسترسی پیدا می کنند و خواستار بهترین ویدئو ها هستند. شما باید به دنبال ساخت محتوایی باشید که بیننده را به خود جذب کرده و باعث درگیری مخاطب با خود شود.اگر ویدئو شما در مخاطب احساس خوبی نسبت به برندتان ایجاد کند، یعنی شما کار خود را به درستی انجام داده اید.

2. برتری محتوا نسبت به کیفیت ویدئو

متخصصان تولید ویدئوی وایرال بر این باورند که محتوای یک ویدئو نسبت به کیفیت تولید ویدئو اهمیت بیشتری دارد.بدیهی است که کیفیت تولید بهتر، اعتماد مخاطبان را به همراه دارد. ولی گاهی اوقات می توان کیفیت را فدای محتوای بهینه کرد.

3. زمان اشتراک گذاری یک ویدئو

توجه داشته باشید زمان اشتراک گذاری یک ویدئو در وایرال شدن آن مورد اهمیت است.برای مثال، امکان وایرال شدن حاشیه ای درباره زندگی یک فوتبالیست، درست قبل از برگزاری مسابقات بسیار زیاد است.

viral video

4. محبوبیت موضوع محتوا

اگر ویدئو دارای موضوعی باشد که نزد همه افراد جامعه محبوب به نظر برسد و افراد را ترغیب به تحقیق درباره آن موضوع کند، ناخودآگاه این ویدئو وایرال خواهد شد.

5. به کار گیری خلاقیت و ابتکار

هرچه خلاقیت در تولید ویدئو را بالا ببرید، امکان دیده شدنتان بیشتر می شود. یک ویدئو خلاقانه باعث جذب مخاطب شده و او را به فکر فرو می برد. گاهی  مخاطب برای درک بهتر آن مجبور می شود، چندین و چند بار به تماشای ویدئو بپردازد .گاهی اوقات  مخاطب ویدئو را برای دوستان خود به اشتراک می گذارد تا نظر آنها را نیز راجع به این محتوا بداند.

6. استفاده از چاشنی احساسات

یک ویدئو باید بتواند با محتوایش، احساسات مخاطب را برانگیزد تا آنها پس از دریافت این احساس در درونشان، تمایل به اشتراک گذاری احساس خود داشته باشند. همه گیر شدن از همین جا شروع می شود.

8. تعداد بازدیدها

به طور دقیق نمی توان گفت که با چند بازدید یک ویدیو وایرال می شود و این آمار روز به روز قابل تغییر می باشد.در سال های گذشته میزان یک میلیون بازدید برای وایرال شدن ویدیو کافی بود اما امروزه کارشناسان، میزان پنج میلیون بازدید را مطرح کرده اند.

وایرال شدن

9. میزان تقلید از ویدئو

هرچه افراد بیشتری سعی بر تقلید از ویدیو شما داشته باشند و بخواهند شبیه آن را انجام دهند نشان دهنده این است که ویدئو به خوبی وایرال شده است.

10. عمر یک ویدئو

یکسری از ویدئو ها با وجود، بازدید های زیادی که دارند به سرعت از یادها می روند.هرچه میزان دست به دست شدن یک ویدیو طولانی تر باشد، احتمال وایرال شدن آن بیشتر است.

11. کوتاهی ویدیو

اگر یک ویدئو کوتاه و مفید باشد، احتمال ویروسی شدن بیشتری نسبت به ویدئوهای بلند و وقت گیر دارد.

12. به کار گیری محتوا در قالب داستان

با روایت یک محتوا در قالب داستان، افراد ارتباط بهتری با آن ویدیو برقرار خواهند کرد و برایشان جذابیت دوچندانی دارد.

13. درک مخاطب

ابتدا باید نسبت به شناخت مخاطبان خود اقدام کنید. زیرا این شناخت نقش اساسی در وایرال شدن پست ها دارد.

شما باید نیاز مخاطبان را بشناسید و براساس نیاز آنها محتوا ایجاد کنید . شما می توانید با استفاده از عواملی همچون سن، جنسیت، تحصیلات ،در آمد و …. متوجه شوید، مخاطب شما به چه چیزی علاقه دارد.

راه وایرال شدن

14. خلاقیت داشته باشید

بهترین محتوا برای وایرال شدن، محتوایی است که خلاقانه و منحصر به فرد باشد تا بتواند مخاطبان را به خوبی جذب کند. استفاده از تصاویر و ویدئوهای جالب و خلاقانه، می تواند کمک بسیاری به وایرال شدن شما بکند.

15. تعامل با دیگران

پست دیگران را لایک کنید و نظرات خود را به صورت محترمانه در قسمت کامنت بنویسید. سعی کنید فردی اجتماعی باشید و با دیگران تعامل برقرار کنید.

16. بررسی رقبا

این که فقط بدانید وایرال شدن چیست؟ به تنهایی مفید نخواهد بود با بررسی فعالیت های دیگر رقبای موفق، شانس وایرال شدن خود را افزایش دهید. با ایده گرفتن از دیگران پیشرفت زیادی خواهید کرد؛ اما ایده گرفتن با کپی کردن یکسان نیست. زیرا اینستاگرام مخالف سرسخت کپی رایت است. از عناصر زیر برای تحلیل رقبا استفاده کنید:

  • کپشن های جذاب و جالب را بررسی کنید.
  • به زمان ارسال پست ها دقت کنید.
  • هشتگ های استفاده شده را بررسی کنید.
  • به دوره زمانی اشتراک گذاری پست ها دقت کنید.
  • به تصاویر اشتراکی که با هوشمندی انتخاب شده اند دقت کنید.

بیشتر بخوانید: لزوم آنالیز رقبا در اینستاگرام (نکات و راهکارها)

17. بهترین روش را تجزیه و تحلیل کنید

از بخش آنالیز اینستاگرام برای پیدا کردن محتوای مناسب برای وایرال شدن کمک بگیرید.اطلاعاتی مانند:

  •  سن فالوورها
  •  جنسیت فالوورها
  •  تعداد لایک ها
  •  تعداد کامنت ها (خرید کامنت نیز در این زمینه تاثیر گذار است)
  •  تعداد کسانی که پست شما را ذخیره می کنند
  •  تعداد کسانی که پست شما را به اشتراک می گذارند
  • در اختیار شما قرار می گیرد

18. برگزاری مسابقات در اینستاگرام

 با برگزاری مسابقات، سریع تر می توانید در اینستاگرام وایرال شوید. با اجرای مسابقه افراد بیشتری پست شما را بازدید می کنند. برای مثال بگویید: چند نفر از دوستانتان را زیر پست تگ کنید تا به قید قرعه برنده جایزه شوید.

وایرال شدن

19. از عکس و ویدیوها غافل نشوید

در کنار ویدئو از عکس ها نیز استفاده کنید. شاید لازم است بدانید استقبال از عکس ها نسبت به ویدئو بیشتر است. البته در ساخت هر دو کیفیت را از یاد نبرید.

20. پیجی اصیل داشته باشید

سعی کنید از مطالب تکراری استفاده نکنید. برای وایرال شدن نیاز است اصیل باشید و از الگوی خودتان پیروی کنید. برای خود یک زمانبندی مناسب برای اشتراک پست در نظر بگیرید و از محتواهای محترمانه استفاده کنید.

21. ویدئو مناسب هر دستگاه و سیستم عاملی باشد

 باید به گونه ای عمل کنیم که هر کاربری با هر دستگاهی که قصد تماشای ویدئو ما را داشت به راحتی و بدون هیچ مشکلی بتواند ویدئو را مشاهده کند؛ با بهینه سازی می توان یک ویدئوی ویروسی ساخت.

سخن پایانی

وایرال شدن در اینستاگرام کار ساده ای نیست و نیاز به دقت و هوشمندی شما دارد.در مطالب بالا راهکارهای وایرال شدن، معنی viral و اهمیت وایرال شدن ویدیو را به طور کامل توضیح دادیم.

اکنون دست به کار شوید و با به کارگیری روش های فوق یک ویدیو در اینستاگرام وایرال کنید.

در پایان به شما پیشنهاد می کنم از بسته خرید فالوور فیک ما نیز بازدید کنید.

منتظر نظرات و تجربیات شما هستیم.

سوالات متداول

  1. چگونه در اینستاگرام وایرال شویم؟
    با اشتراک گذاری یک پست با بازدید و لایک بالا، می توانید در اینستاگرام وایرال شوید.
  2. معنی  viral video چیست؟
    وایرال ویدیو، ویدئویی است که از طریق یک فرآیند ویروسی دست به دست می شود.
  3. وایرال به چه معناست؟
    وقتی یک پست در زمان کوتاه به وسیله افراد زیادی دیده و به اشتراک گذاشته شود به آن پست وایرال می گوییم.