امروزه اینستاگرام یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی به شمار می آید که از طریق آن می توانید محصولات و خدمات خود را  به فروش برسانید. برای داشتن فروش هرچه بیشتر لازم است با اینستاگرام مارکتینگ و مباحث مربوط به آن آشنا شوید. در این مقاله قصد داریم به شما اینستاگرام مارکتینگ و همه چیزهایی که لازم است در این باره بدانید را آموزش دهیم.

امروزه با رشد و پیشرفت روز افزون اپلیکیشن اینستاگرام، بستری برای رونق کسب و کارها به وجود آمده است.

اینستاگرام مارکتینگ یا بازاریابی در اینستاگرام به معنای معرفی محصولات و خدمات به کاربران در فضای دیجیتالی است که افزایش فروش را به همراه دارد.

بازاریابی اینترنتی در اینستاگرام

یکی از دلایل محبوبیت اینستاگرام نسبت به سایر شبکه های اجتماعی بصری بودن آن است. اگر به دنبال بستری برای به نمایش گذاشتن محصولات خود هستید، پیشنهاد ما به شما اینستاگرام است.

بازاریابی در اینستاگرام

شما می توانید با اشتراک گذاری تصویر، ویدیو و igtv در اینستاگرام به معرفی محصولات خود بپردازید. اما همه چیز به اشتراک گذاری فیلم و تصویر ختم نمی شود. شما باید از یک مکمل فوق العاده به نام استراتژی محتوا در اشتراک گذاری فیلم ها و تصاویر خود استفاده کنید تا شاهد تاثیر چندین برابری آنها باشید.

بیشتر بخوانید: Igtv بهتره یا پست؟ (بررسی کامل مزایا و معایب هر کدام)

قدم اول : استراتژی محتوا در اینستاگرام

یکی از عوامل بسیار مهم در اینستاگرام مارکتینگ، داشتن یک استراتژی مخصوص است . هیچ  برندی بدون یک برنامه منظم با فعالیت های از پیش تعیین شده ، معروف و شناخته نشده است. برای ساخت یک استراتژی مخصوص به کسب  وکار خودتان نکات زیر را رعایت کنید:

  • هدف و مخاطبانتان را تعیین کنید 

هدف داشتن به این معنی است که بدانید در اینستاگرام چه می خواهید. از جمله اهداف شما می تواند  فروش، بازاریابی، معرفی محصولات، نظرسنجی، تبلیغات، نمونه کار و معرفی پیج های دیگر و … باشد.

به این منظور مخاطبان خود را بشناسید تا از علایق و نیازهای آن ها باخبر شوید. بر اساس سن، مذهب، جنسیت، محدوده زندگی، انگیزه ها و احساسات مخاطبان، بهترین محتوا را در اختیارشان بگذارید.

تولید محتوا در اینستاگرام
  • رقبای خود را بسنجید

با بهره گیری از رفتار وعکس العمل های رقبای خود، متوجه شوید چه مسائلی برای کاربرانتان جالب تر است و بازخورد بهتری دارد.. 

  • تقویم محتوایی داشته باشید 

از یک تقویم محتوایی برای نظم دادن به برنامه های کاری خود استفاده کنید. برای مثال برنامه ریزی نشر پست و استوری پیج خود را در تقویم محتوایی قرار دهید. این تقویم به شما کمک می کند تا استراتژی را هوشمندانه تر برنامه ریزی کنید.

  • شخصیت ثابتی برای برندتان در نظر بگیرید

از گذاشتن مطالبی که مربوطه به حوزه کاری شما نیست خود داری کنید. این کار باعث می شود، انسجام محتوا را از دست بدهید و در زیبایی ساختار آن تاثیر بگذارد.

با توجه به موضوع کسب و کار خود برای محتواهایتان یک قالب و پالت رنگی خاص و مناسب در نظر بگیرید و از آن پیروی کنید.

شخصیت شما باید با موضوع کسب و کارتان متناسب باشد. مثلا در تبلیغ جنگ شادی محتوای با شور و هیجان ایجاد کنید و شخصیت شوخ و شادی داشته باشید.

شخصیت برند
  • به تحلیل های اینستاگرام توجه کنید  (Instagram Insights)

با بیزینسی کردن اکانت اینستاگرام ویژگی insight  به آن اضافه می شود که به شما آنالیز هایی مانند سن، جنسیت، محدوده زندگی و ساعت بازدید کاربرانتان را به شما ارائه می دهد. با استفاده از این ابزار می توانید روند پیشرفت کسب و کار خود را بررسی کنید.

قدم دوم: وارد عمل شوید 

بعد از برنامه ریزی روند و استراتژی کسب وکارتان، فعالیت خود را شروع کنید.

  1. پیج خود را بیزینسی کنید

برای اینکه اینستاگرام شما را به عنوان یک برند در کنار بقیه برند ها قبول کند، باید حساب خود را بیزینسی کنید. در این صورت می توانید از قابلیت اضافه کردن تلفن، لوکیشن محل کار، پیام های دایرکت دسته بندی شده، آنالیز و بررسی بازخورد صفحه و… استفاده کنید.

بیزینسی کردن پیج اینستاگرام
  • پروفایل جذاب بنویسید

اولین چیزی که یک کاربر پس از ورود به پیج شما با آن مواجه می شود، پروفایلتان است. پروفایل شما باید به گونه ای باشد که مخاطب با دیدن آن به بازدید از پیج شما ترغیب شود. برای ساخت پروفایل جذاب به نکات زیر توجه داشته باشید:

  1. عکس پروفایل حرفه ای 
    مهم ترین قسمت پروفایل شما تصویر پروفایلتان است. داشتن عکس باعث می شود صفحه شما مثل پیج های فیک به نظر نرسد. همچنین گذاشتن لوگو کسب و کارتان در پروفایل، تصویر حرفه ای تری از برندتان می سازد.
  2. بیوگرافی کوتاه
    سعی کنید به طور خلاصه از برند و پیچ تان یک معرفی کلی داشته باشید تا خواننده با موضوع و حیطه کاری شما آشنا شود. همچنین در قسمت بیو می توانید لینک های صفحات مجازی دیگر مثل یوتیوب یا  وب سایت خود را به نمایش بگذارید.
  3. اطلاعات دیگر 
    اگر برند شما مکان فیزیکی دارد، لوکیشن محل کار یا تلفن، ایمیل و سایر راه های ارتباطی را می توانید در اختیار مخاطبان قرار دهید.
پروفایل حرفه ای در اینستاگرام

قدم سوم: انتشار پست 

در اینستاگرام مارکتینگ، پس از این که با یک پروفایل جذاب توانستید مخاطب را به بازدید از پیج خود ترغیب کنید، وقت آن است که محتوای جذاب خود را به او نشان دهید تا به فالوور شما تبدیل شود. در ادامه نکاتی را درباره انتشار پست در اینستاگرام به شما یادآوری می کنیم.

قدم چهارم: نکاتی که باید در یک پست قوی رعایت کنید

  • کپشن نویسی

درست است که تصویر درباره خودش توضیح می دهد اما با نوشتن کپشن توجه مخاطب را بیشتر جلب کنید.

  • هشتگ اختصاصی

برترین کمپین های اینستاگرام از هشتگ های اختصاصی خود استفاده می کنند و مخاطبان را به استفاده از آن هشتگ ها دعوت می کند به همین ترتیب هشتگ ها ترند می شوند. 

بهترین مکان برای هشتگ ها کامنت اول است. سعی کنید پس از نوشتن کپشن، هشتگ هایتان را کامنت کنید. حداکثر هشتگی که برای یک پست می توانید استفاده کنید، ۳۰ عدد است. البته شما مجبور به استفاده از همه این ۳۰ عدد هشتگ نیستید.

هشتگ اختصاصی
  • تگ کردن یا برچسب زدن 

در این قسمت هم می توانید صفحات پربازدید و معروف که ترجیحا به فعالیت شما مربوط است را تگ کنید. این برچسب ها باعث می شود پست شما به مخاطبین کسانی که تگشان کرده اید نیز نشان داده شود. در هر پست می توانید، حداکثر ۲۰ نفر را تگ کنید.

  • در بهترین زمان پست بگذارید 

ادمین های تازه کار فکر می کنند هرچقدر بیشتر فعالیت داشته باشند نتیجه بهتری خواهند گرفت. این یک عقیده کاملا غلط است . زیاده روی شما در پست گذاشتن، باعث می شود افراد از شما زده شوند و از دنبال کردن شما خودداری کنند.

پس سعی کنید در زمان های مناسب تعداد مناسبی پست بگذارید. به طور کلی روز های تعطیل و صبح ها از ۹ تا ۱۲ و شب تا ساعت ۹ بهترین زمان انتشار پست است. هر چند برای بررسی دقیق تر متناسب با مخاطبان خود باید insights (پیج تجاری) پیج خود را بررسی نمایید.

قدم پنجم :انتشار استوری 

استوری به شما اجازه می دهد که  خود را به مشتریان خود یادآوری کنید و مانع انتشار بیش از حد پست می شود. استوری شما به مدت ۲۴ ساعت اعتبار دارد و پس از آن حذف می شود. در صورتی که می خواهید استوری شما بیش از ۲۴ ساعت در پیجتان باقی بماند می توانید، آن ها را دسته بندی کنید و در هایلایت اینستاگرام قرار دهید.

استوری اینستاگرام

شما همچنین می توانید با خرید بازدید استوری، به دیده شدن بیشتر محتوا و پیج خود کمک کنید.

ایده های جذاب برای پست اینستاگرام

در ادامه نکات مربوط به اینستاگرام مارکتینگ، ایده هایی را برای انتشار پست اینستاگرام به شما معرفی می کنیم:

  • تصاویر

 با استفاده از تصاویر می توانید محصولات خود را به فالوورهایتان معرفی کنید.در این تصاویر به صورت مستقیم از برندتان تبلیغ نکنید. سعی کنید در قالب سبک زندگی و پشت صحنه محصولات را به نمایش بگذارید.

برای مثال برند نایک در صفحه خود عکس هایی از ورزشکاران و کنسرت های واقعی که از محصولاتش استفاده می کنند، منتشر می کند.

برای اینستاگرام مارکتینگ داشتن یک ویترین جذاب با خرید فالوور فیک می تواند بیتشرین کمک را به جذب فالوور شما کند.

  • پشت صحنه ها 

هر روند کار پشت صحنه ای دارد که عموم افراد آن را نمی بینند. پشت صحنه تولید محصولات برای مخاطبان، جذاب و جالب به نظر می رسد. همچنین این کار باعث اعتماد مخاطب به روند تولید محصول می شود.

ایده جذاب برای پست اینستاگرام
  • پست های آموزشی

مخاطبین از اینکه چیزی از شما یاد بگیرند، حس خوبی دریفت می کنند. پس سعی کنید دستورالعمل مربوط به کارتان را ساده و آسان آموزش دهید.

  • پست انگیزشی 

می توانید در قالب نقل قول های کوتاه یا ویدیو سخنرانی های انگیزشی، حس حمایت را به مخاطبین خود القا کنید. اما در آن زیاده روی نکنید که در ظاهر و موضوع محتوا شما تاثیر گذار باشد.

  • بازنشر محتوا کاربران 

محتوای کاربران که مربوط به برند تان است را با هشتگ یا برچسب خودتان، بازنشر دهید. این کار باعث می شود که بقیه ببینند، شما به کاربران خود اهمیت می دهید.

  • پست های مربوط به ایام خاص

برای مناسبت های خاص پست های ویژه ای در نظر بگیرید. برای مثال جشنواره برگزار کنید و تخفیف در نظر بگیرید، این گونه توجه مخاطبانتان به سوی شما جلب می شود.

پست های مناسبتی

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تمام نکات مربوط به اینستاگرام مارکتینگ را به شما آموزش دهیم. شما می توانید با استفاده از پست و استوریهایی که از استراتژی مناسبی پیروی می کنند، محصولات خود را به فالوورهایتان معرفی کرده و افزایش فروش را تجربه کنید. نظرات و سوالات خود را با ما درمیان بگذارید.

سوالات متداول

  • به چه دلیل بازاریابی در اینستاگرام یا اینستاگرام مارکتینگ اهمیت دارد؟
    امروزه اکثر کسب و کار ها به سمت آنلاین شدن پیش می روند تا بازار گسترده تری برای فروش داشته باشند. از آنجا که اینستاگرام پلتفرم پرطرفداری در میان شبکه های اجتماعی است و اکثر افراد در آن عضویت دارند، اینستاگرام مارکتینگ برای رشد کسب و کار ها بسیار اهمیت دارد.
  • چگونه می توانم کسب و کارم را در اینستاگرام بازاریابی کنم؟
    با رعایت نکاتی مانند داشتن استراتژی محتوا، انتشار محتوا در زمانبندی های مشخص، توجه به تحلیل های اینستاگرام و…
  • بهترین زمان برای پست گذاری در اینستاگرام چه زمانی است؟
    بهترین زمان، وقتی است که بدانید اکثر فالوور های شما آنلاین هستند یا وقت آزاد دارند. شما می توانید از طریق Insight اینستاگرام این اطلاعات را کسب کنید و یا با گذاشتن نظرسنجی از خود مخاطبان بپرسید.