اصول بازاریابی شبکه های اجتماعی

اصول بازاریابی شبکه های اجتماعی:

این روزها با حضور اینترنت ،نحوه بازی، کسب و کار، ارتباطات، دورهمی های خانوادگی و دوستانه و حتی مدل ذهنی و فکری همه ما تغییر کرده .

در این بین شبکه های اجتماعی ،چه نسبت به اونها دید منفی داشته باشیم و یا بالعکس اونهارو بزرگترین دستاورد بشر بدونیم، قطعا به شکل اجتناب ناپذیر و انکارناپذیری جزء جدایی ناپذیر زندگی این روزهای ما شده اند.

و تا وقتی که درک درستی از حضور و نحوه بازاریابی شبکه های اجتماعی نداشته باشیم نمیتونیم به افزایش موفقیت و اعتبار برند شخصی یا تجاری خودمون کمک کنیم.

اصول بازاریابی شبکه های اجتماعی

بیاید فرض کنیم در تعطیلات آخرهفته قصد دارید یه مهمونی بگیرید و برای میهمانهاتون هم کلی تدارک دیدید برای غذا ، نوشیدنی و دسر و ….

اگر هیچ شناختی از سلیقه اونها نداشته باشید دائما استرس دارید که نکنه از پذیرایی و میزبانی شما ناراضی باشن و وقتی هم که مهمونی برگزار میشه با دیدن ظرف غذاهایی که دست نخورده برگشته و راهی سطل زباله میشه تا چندروز افسرده میشید!

اما اگر قبل از مهمونی از سلیقه میهمانها تا حدودی خبر داشتید این همه هزینه ، وقت و انرژی بیخود صرف نمی کردید و در نهایت هم با نارضایتی مهمان‌ها مواجه نمیشدید. 

بازاریابی دیجیتال

مطالعه و وقت گذاشتن برای شناخت سلیقه مخاطب و بازدید کننده جزء مهمی از بازاریابی دیجیتال و بازاریابی شبکه های اجتماعی یا Social Media Marketing است که برای موفقیت در کسب و کار نیاز داریم در موردش اطلاعات کافی جمع کنیم یا به یک فرد متخصص در این زمینه بسپاریم.

اصول بازاریابی شبکه های اجتماعی

به این طریق میتونیم یه محیط مناسب و دوست داشتنی برای بازدید کننده هامون فراهم کنیم و در نهایت بتونیم نرخ تبدیل یا  conversion rate بازدیدکننده به مشتری یا مشترک را برای سایت یا صفحه‌مون بالا ببریم.

عطسه‌ی مشتری های راضی و خوشحال میتونه مثل یک ویروس خیلی ها را به محصول و خدمات ما مبتلا کنه !

همه ما این تجربه رو داریم که وقتی یه محصول یا خدماتی رو تولید و ارائه می کنیم، بازخورد دیگران خیلی برای ما اهمیت داره، مثلا اگر کتابی مینویسیم، فیلمی میسازیم، آلبوم موسیقی ای ارائه میدیم، یه محصول جدیدی رو تولید می کنیم .

حتی یه عکسی رو تو شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام میذاریم دوست داریم که دیده بشیم ، افزایش لایک اینستاگرام صفحه خود را شاهد باشیم و بتونیم با افزایش فالوور اینستاگرام مخاطب را با خودمون همراه کنیم .

در مورد حضور در دنیای آنلاین هم دقیقا همین حس را داریم. از وقتی که بازدید کننده با سایت ، وبلاگ ، فروشگاه یا حتی صفحه شخصی ما در شبکه های اجتماعی آشنا میشه و سفرخودش را آغاز میکنه، سایت یا صفحه ما برای مخاطب یا مشتری مثل یه سرزمین ناشناخته میماند که اگر نتونیم میزبان خوبی برای اونها باشیم برای همیشه ما رو ترک میکنه!

در این فاصله و فرصتی که از لحظه آشنایی داریم باید بتونیم مخاطب رو  سرگرمش کنیم ، باید دستش رو تو دستمون نگه داریم و جوری رفتار کنیم که با علاقه و هیجان همراه ما بیاد .

باید جوری عمل کنیم که حتی در تصوراتش هم همسفر دیگه یا مکان دیگه ای رو برای سفر انتخاب نکنه. باید هرلحظه دوستی و رابطه ما در طول این سفر جدی تر و محکم تر بشه و باید به ما اطمینان کنه و بدونه که جای بدی نمیبریمش و علاقه ها و خواسته هاشو میدونیم  و بعد از پایان سفرش هم به خاطر لحظات خوب و شیرینی که با ما داشته.

حالا دیگه فقط مخاطب ما نیست و میتونه مشتری یا مشترک ما باشه از خاطرات خودش در این سفر با آدمای دیگه هم صحبت کنه و مارو به دیگران هم توصیه کند.

اینطوری میشه که عطسه یه  نفر از مشتری های راضی و خوشحال ما در فضای آنلاین مثل شبکه های اجتماعی، میتونه مثل یک ویروس عمل کنه و خیلی ها رو به محصول و خدمات ما مبتلا کنه !

و در پایان این قسمت از بحث باید به این نکته مهم اشاره کنم که برای داشتن یک کسب و کار آنلاین موفق فقط تعداد کلیک یا مخاطب بیشتر برای ما کافی نیست و باید بتونیم با شناخت سلیقه مخاطب اونها رو به مشتریهای راغب و  وفادار خودمون تبدیل کنیم.

اصول بازاریابی شبکه های اجتماعی

این فقط در صورتی امکان پذیر است که مطابق با خواسته و نیاز مخاطب پیش برویم و اونها رو به محتوا و محصولات خود علاقه مند کنیم و این یکی از قابلیت های بازاریابی دیجیتال و شبکه های اجتماعی در این روزهاست .

آینده بازاریابی شبکه های اجتماعی در سال جدید

اگر شما در فکر این هستید که در سال جدید تغییر و تحولی در کسب و کار خودتون بدید یا فعالیت بیشتری توی شبکه های اجتماعی و کمپین های تبلیغاتی داشته باشید بهتره حتما به آمارها و اطلاعات جهانی پیش بینی کننده جایگاه شبکه های اجتماعی و انواع محتوا در سال جدید نگاهی بیاندازید .

به عنوان مثال طبق آمارهایی که در سایت Hubspot در ارتباط با آینده شبکه های اجتماعی منتشر شده اینطور به نظر میرسه و میشه پیش بینی کرد که در سال جدید محتوای Live Video سهم بیشتری رو بین بقیه محتواها به خودش اختصاص میده .

همونطور که احتمالا شما هم اطلاع دارید بعد از فیس بوک و Periscope، اینستاگرام و توییتر هم قابلیت پخش زنده را توی ورژن جدید برنامه هاشون اضافه کردند.

همینطور به نظر میرسه در سال جدید برندها از اپلیکیشن های پیام رسان استفاده بیشتری بکنند و به این طریق میتونند با مخاطبان و مشتری‌های خودشون در ارتباط نزدیک تر و ۲۴ ساعته باشند.

احتمالاً در این سال شبکه های اجتماعی فرصت بیشتری رو در اختیار برندها قرار میدند که بتونن محصولات خودشون رو تبلیغ کنند و صاحبان کسب و کار باید برنامه ریزی لازم برای تبلیغ غیر مستقیم توسط مشتریان خودشون رو توی شبکه های اجتماعی مدنظر قرار بدند.

اصول بازاریابی شبکه های اجتماعی

از طرفی به نظر میرسه اینستاگرام در مقابل شبکه های اجتماعی دیگه بعد از اضافه کردن قابلیت استوری پیشی بگیره و افراد مشهور و برندهای معروف بیشتر به سمت استفاده از اینستاگرام بروند.

البته با در نظر گرفتن تمامی این موارد بهتره که  صاحبان کسب و کار و برندها پلتفرم های مختلفی رو امتحان کنند و خودشون به تجربه ببینند که کدوم یکی از شبکه های اجتماعی عملکرد و نتیجه بهتری براشون داره.

در پایان هم  باید بگم برای موفقیت در بازاریابی شبکه های اجتماعی و افزایش فروش باید به این نکته مهم توجه کنیم که نباید به مشتری به چشم ماشین تولید پول نگاه کنیم .

بلکه مشتری به عنوان یک انسان نیازها و خواسته‌های مختلفی داره و حتی در هنگام چرخیدن و سرگرم شدن در شبکه های اجتماعی هم به دنبال تأمین و ارضای نیازهای خودشه.

اصول بازاریابی شبکه های اجتماعی

پس اگر ما هدفمون این هستش که جامعه هواداران برند خودمون رو توی شبکه های اجتماعی شکل بدیم و عملکرد موفقی برای بازاریابی شبکه های اجتماعی داشته باشیم، نباید به این مسیر به عنوان یک مسیر مستقیم، ساده و میان‌بر برای گرفتن پول بیشتر از مشتریان و هواداران نگاه کنیم.

بلکه باید برای پایداری برند و افزایش میزان سود دهی به نفوذ در قلب و ذهن مخاطب فکر کنیم و برای شناخت و تأمین نیازهای اونها تلاش کنیم و در یک جمله کوتاه برای موفقیت در بازاریابی شبکه های اجتماعی باید” مخاطب خود را بشناسید ،آنها را درک کنید و به آنها پاسخگو باشید ” .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای افزایش سریع فالور واقعی و هدفمند فقط با ۵۰ هزار تومان از شهر و موضوع موردنظرتان اینجا کلیک کنید .